U OVOJ SE ULOZI MOŽE UŽIVATI

Tenor Ivan Turšić u ulozi Alfreda Pirellia u mjuziklu Sweeney Todd na pozornici Komische Oper Berlin.

tekst: Aleksandra Brnetić
foto: Aleksandra Brnetić, Ivan Turšić

U iduću nedjelju, 17. studenog, na pozornici Komische Oper Berlin očekuje nas veliki mjuzikl. Redatelj Barrie Kosky uprizorio je glazbeni triler „Sweeney Todd“ Stephena Sondheima, američkog skladatelja opereta i libretiste, rođenog u New Yorku 1930. Sondheimov je libreto koliko jezovit, toliko gorak i zao, ali i zabavan.

To je priča o krvavoj osveti legendarnog londonskog frizera Sweeneyja Todda kojeg igra engleski operni pjevač, Christopher Purves, bass-bariton. Naslovnu junakinju, kraljicu mesne paštete, gospođu Nellie Lovett, tumači kazališna i televizijska glumica Dagmar Manzel, Berlinčanka.

Jedan od junaka u postavi je i hrvatski tenor Ivan Turšić, Zagrepčanin koji je u Komičnoj operi u stalnom umjetničkom angažmanu od sezone 2015./2016. Turšić igra Alfreda Pirellia o kojem kaže:

“Pirelli je jedna vrlo interesantna uloga. Nije neka velika uloga, nije jedna od glavnih uloga, nije nebitna, ali nije ni jednostavna. Pirelli je pòzēr, bezveznjak koji se pokušava obogatiti prodajući lažni eliksir za rast kose. Ima pomagača, jednog mladog dečka kojeg iskorištava i koji u Londonu na ulici prodaje tu priču o tom eliksiru. Dok jednoga momenta tom ulicom ne prođe Sweeney Todd, koji je nekad bio pravi brijač i koji ne prokuži, ne shvati da taj eliksir nije ništa drugo nego mokraća pomiješana sa cimetom. U jednom momentu njih dvojica se nadmeću tko je bolji brijač. Naravno da je Sweeney Todd kao profesionalac puno bolji od njega, ali Pirelli njega prepozna.”

A. Brnetić (HGB): Ne razumijem.

I. Turšić: Pirelli prepozna da je to Sweeney Todd. Shvati da se ovaj vratio u London nakon što je dugo vremena pod lažnim optužbama bio u Australiji u zatvoru. Trebao je u zatvoru biti cijeli život, ali je uspio pobjeći. Vratio se u London i želi se osvetiti sucu koji mu je uništio obitelj, koji mu je praktički uništio život.

Pirelli je u stvari Irac i zove se Daniel O‘Higgins. Dok je Sweeney Todd imao brijačku radnju bio je mlad dečko i pomagao mu je u radnji. Pometao je i pospremao. Kad ga je prepoznao, zbrojio si je dva i dva i rekao: „Ja bih sada mogao, kad se sad pročuje po Londonu da je opet počeo brijati ljude, nakon što ga pobijedim na natjecanju, pokušat ću ga ucijeniti za novce. Tražit ću od njega pola zarade, a obećat ću mu da za uzvrat nikome ne ću reći da je on Sweeney Todd.“ U tom momentu, u tom trenutku kad ga Pirelli pokuša ucijeniti, on postaje prva žrtva Sweeneya Todda.

A. Brnetić (HGB): Što Vama znači ta uloga?

I. Turšić: Pjevački je ta uloga kratka, ali zahtjevna. Jer se njom pokažu i visine i dubine, a i glumački je vrlo zahtjevna. Nesvakidašnja je. Mi pjevamo na engleskom. Mi pjevamo na engleskom, a ja osim što pjevam na engleskom, trebam usvojiti i talijanski. Trebam kroz naglasak pokazati da sam Talijan, mora me se po mojem izgovoru prepoznati da sam Talijan. Znači, ja karikiram. I ne samo to. Ta je uloga puna klišeja o Talijanima, to je već i u notnom zapisu pa naravno da je to onda i scenski podcrtano.

Brnetić: I kako ste se pripremali za Engleza koji je u biti Talijan?

I. Turšić: Uvijek imamo nekoga tko se brine za jezik, za izgovor. U timu su Englezi, Amerikanci, Australci, sam Barrie Kosky je Australac pa onda oni pokušavaju procijeniti koliko u tom mom talijanskom izgovoru engleskoga ima mog zagrebačkog naglaska, odnosno hrvatskoga.

A. Brnetić (HGB): A karakterno?

I. Turšić: To su kratke fraze. Puno puta visoki C. Jer je baš i karikatura tog Talijana u tome što on i pjeva. Čisti klišeji! Talijani kako govore, jer između ima i nekoliko dijaloga na tom engleskom, Talijani kako pjevaju, kako gestikuliraju, sve je tu. U drugom dijelu, kad se pokaže da on nije Talijan nego Irac, kad pokušava ucijeniti Sweeneya Todda, treba se prešaltati na engleski s irskim naglaskom. Prije nego što ga Sweeney Todd ubije, ima jedan kratki duet, a to jedna ozbiljnija scena, to više nije karikirano.

A. Brnetić (HGB): Je li Vam je to teška uloga?

I. Turšić: Nije. Jer se mogu nadovezati na već dosadašnje uloge u Komische Oper. Bilo je uloga koji su, recimo, muzički na tragu ovoj ulozi. Ali svaka nova uloga je nešto drugo, uvijek se kreće od nule na neki način.

A. Brnetić (HGB): Koliko ste imali slobode u kreiranju ove uloge?

I. Turšić: Dosta. Berrie Kosky, ako se slaže s načinom na koji se uloga razvija, onda on pusti slobodu. Ova uloga ima kratke fraze, a svaka fraza ima drugu boju – on objašnjava Sweeney Toddu kako se brije, kako se vadi zub, i ne samo njema nego i zboru oko njih. Jer u tom smo trenutku na nekom sajmu. Brijači su nekad bili i zubari. Ako je nekoga bolio zub, onda je otišao brijaču da mu ovaj kliještima izvadi zub. I onda se pokušava svaku tu frazu, bilo da je ton dubok, bilo da je visok, na neki način obojiti s artikulacijom teksta.

A. Brnetić (HGB): Jeste li zadovoljni s učinjenim?

I. Turšić: U principu da. Oni su zadovoljni, do sada. Pri kraju smo pa se tu puno toga više ne će ni mijenjati. U toj se ulozi može uživati.

A. Brnetić (HGB): Hvala Vam lijepa i puno pljeska!

Redatelj Kosky bez pardona istražuje pitanje za što su ljudi sposobni kada slijede logiku osvete do gorkog kraja i što je u tom trenutku sve na kocki. 17. listopada u 18 sati je premijera te crne operete o “demonskom brijaču iz Street Fleet”, o običnom čovjeku, pristojnom frizeru, koji je mutirao u masovnog ubojicu. Repriza je u četvrtak, 28. studenog, u 19 sati pa je onda pauza do 8. prosinca, sve skupa 11 predstava. A zadnja u ovoj sezoni 2024./2024. je 4. siječnja 2025.

Cijene ulaznica kreću se od 12 eura do 140 eura, ovisno o datumu predstave. Predstava se igra u Schillertheater, Bismarckstraße 110, 10625 Berlin-Charlottenburg.

 

0 0 votes
Article Rating

Related Post

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments