PROŠLOST NE ODREĐUJE BUDUĆNOST

Pisma iz Belgije

piše: Marijana Šundov
Horta ulazBruxelles,
26.siječnja 2014./Prošli tjedan izmjenjivali su se nad Briselom sunce i kiša. Sunce kao sunce valjda svugdje isto, ali kiša…Čini mi se kao da kiša u Belgiji nije poput one u našim krajevima. Točnije napisano, nije uvijek. I ovo nije samo moj doživljaj.

Ma kakva je ovo kiša! – kaže mi prijateljica dok čekamo tramvaj.

Kapi ne osjetiš, pomisliš kako niti kišobran treba, ali nakon 20 minuta šetnje mokar si kompletno – odgovaram ja, takva je to kiša.

Doista najčešće nema tu onih naših bijelih ili tamnih oblaka. Nema tu ni munja ni sjevanja, niti dramatičnog spremanja oluje. Probudiš se i nebo je sivo, oblačno…cijelo nebo kao veliki tamnosivi oblak iz kojeg sipi nešto sitno, nisu to kapi nego male vodene čestice – rosulja. Polako uporno prekrivaju sve i samo ih lagano osjetiš na obrazu ili dlanu. Nema tu onog pljuska koji te iznenadi u Dalmaciji pa uz prasak groma i svjetlost munja preobrazi u vodeni svijet obalu.

Nema tu ni onih mirnih dugih kiša kao u Zagrebu kada kapi plešu i prave male vodoskoke u baricama na cesti, pa se poželiš sklupčati uz knjigu ispod deke i cijeli dan ne raditi ništa. Ovdje već danima ta rosulja tiha, uporna okom nevidljiva, a prisutna.

Horta ku a 1Takvi dani u Briselu najbolji su za posjete muzeju, galeriji ili prijateljicama.

I tako …posjetim s prijateljicama Muzej Victora Horte po mnogo čemu jedinstven u svijetu. Victor Horta bio je belgijski arhitekt jedan od tvoraca novog stila u arhitekturi, a čak četiri njegove građevine u Briselu su u UNESCO-voj listi svjetske baštine.

U svakom gradu volim promatrati zgrade jer držim kako je naš svakodnevni život u velikoj mjeri uslovljen upravo arhitekturom. Naši gradovi svaki za sebe svijet su sa puno slojeva, a svaki sloj priča svoju priču. Svaki sloj odražava duh vremena. Često se iskapanje starih građevina pretvori u potragu za korjenima, korjenima za koje mislimo kako nam govore o nama samima.

Po izgledu gradskih ulica i kuća može se puno toga zaključiti i o klimi i o stanovnicima. Samo treba promatrati.

Tako su u Dalmaciji skučenost prostora i vrućina uvjetovali gradnju simpatičnih, uskih ulica u žargonu znanih kao kalete. A, ovdje u Briselu, kuće su građene u nizovima, nema prostora između njih, jedna se nastavlja na drugu, izgledaju sve iste. Građene su od crvene opeke, često prebojane u bijelo. Tako se štedi na prostoru, ali i na grijanju.

IMG_6144S jedne strane je obično ulaz u kuću i glavna ulica, a sa druge strane kuće su unutarnja dvorišta, oaze zelenila. Tako kuće imaju obično dvoja vrata i rastu u visinu jer je širina i dužina određena susjednim građevinama.

Victor Horta živio je i stvarao u drugoj polovici 19. stoljeća i prvih tridesetak godina 20. stoljeća. Ovo moderno doba je vrijeme industrijalizacije, širenja gradova, vrijeme novih izuma na svim područjima ljudskog stvaralaštva pa tako i novih građevinskih materijala poput lijevanog željeza, kasnije i čelika, betona i stakla.

Naravno mijenja se lice gradova, mijenjaju se građevine, one rastu u visinu i širinu.

Međutim ovo vrijeme donosi i svojevrsnu čežnju za prošlošću. Pod utjecajem probuđenih nacionalnih pokreta u 19. stoljeću ljudi u potrazi za indentitetom okreću se povijesti.

I evo kao i puno puta do sada paradoksa kod čovjeka, paradoksa u ljudskom društvu. Ljudski stvaralački genij otkriva prirodne zakone, podređuje prirodu, stvara nešto novo, a čovjek o samom sebi malo zna. Tko smo i što smo? I onda u potragu za sobom kroz povijest.

I tako kopiraju se izričaji ranijih epoha – romanike, gotike, baroka, renesanse. Niču velike građevine prilagođene potrebama rastućih gradova ali sa neodgovarajućim i nefunkcionalnim ukrasima minulih epoha.

Detalj ku e 1 Izbor određenog povijesnog stila ima često simbolično značenje za naručitelja. Nove nacionalne elite kopaju za korjenima idealizirajući prošlost. Kao da ikada možemo negdje stići samo kopajući po prošlosti, a ne pitajući se o onome što smo sada. Kao da samo prošlost ima vrijednost, a sadašnjost ne nudi odgovore. Koje gubljenje vremena i bogatstva. Uglavnom taj, za mene, čudni stil u arhitekturi i umjetnosti nam je danas poznat kao historicizam.

Victor Horta ne želi stvarati građevine prošlosti. On želi projektirati za modernog čovjeka. On želi stvarati u vremenu u kojem je, u gradu u kojem je. Ne želi kopirati minule epohe radije će kopirati prirodu. Uklopit će svoju građevinu u prostor, iskoristiti svjetlo, spojit će željezo sa fasadom zgrade u skladnom obliku. Horta postaje jedan od pionira novog stila poznatog kao nova umjetnost odnosno „ art nouveau“ ili „moderna“. U Hrvatskoj ovaj stil zovemo secesija.

Muzej kojeg sam posjetila je bivša kuća ovog velikog arhitekta u koju je ukomponirao svo svoje znanje, ljubav i želje. Kuća ili stan gotovo uvijek odražava vlasnika, pa tako i ova sagrađena između 1898. I 1901.godine. Kuća je to stara preko 100 godina, a još uvijek moderna. Kako nije bilo struje Horta je projektirao sustav svjetiljki na gas u svim prostorijama. Kuća je to koja ima centralno grijanje, toalet i kupatilo. Sve je u kući na svome mjestu i sa svojom funkcijom. Nema neiskorištenih prostora ni dekoracija, ali motivi cvijeta i leptira na stubištu, kvakama, prozorima i ogradi pa i namještaju koji je Horta dizajnirao svemu daju sklad i ljepotu. Ljepotu koja nije nalik ničem drugom nego samoj sebi. Zato Victor Horta ima posebno mjesto u svijetu arhitekture, a njegove građevine u svijetu svjetske baštine.

Horta ku a 2 Pomislim kako uvijek kada se čovjek vrati sam sebi i sadašnjem trenutku, vremenu u kojem zapravo živi ljudski genij stvori nešto novo, nešto trajno, nešto za divljenje.

Prošlost ne određuje budućnost.

Sretni su oni ljudi i oni narodi koji poštuju prošlost, ali je ne idealiziraju.

Sretni su oni ljudi koji žive u sadašnjosti … poštuju svaki trenutak života… prepoznaju znakove vremena …i znaju kako smo ovdje samo na proputovanju do vječnosti.

0 0 votes
Article Rating

Related Post

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments