“175 SONETA” SVENA ADAMA EWINA

NOVA KNJIGA: “175 soneta”, Sven Adam Ewin/ Matica hrvatska 2018.

sven_175_sonetas_mediumZagreb/ U izdanju Matice hrvatske tiskana je nova zbirka pjesama Svena Adama Ewina naslova “175 soneta”.  Nakon Zmijskog cara” 2015. u izdanju Matice hrvatske i Poema: Preobrazba/Sentimentalno putovanje, izdanje V.B.Z iz 2017. godine, evo nove radosti za ljubitelje poezije, posebno one koji vole formu soneta.

Na 202 stranice ovog naslovnicom samozatajnog izdanja, krije se obilje maštovitog i živog poetskog tkanja jednog plodnog i zagonetnog pjesnika koji je unatoč svojoj građanskoj anonimnosti, uspio i višestruko poteći stihom i u tiskanom izdanju. Za takvo što valja biti i više nego li autentičan i poseban. U te osobine autora i stiha, možemo se uvjeriti i na stranicama našeg Hrvatskog glasa Berlin gdje je u rubrici Poezija svoj dom do sada pronašlo preko stotinu i trideset soneta Svena Adama Ewina, od kojih su brojni tiskani i u netom objavljenoj zbirci “175 soneta”.

»Izabrati pisanje u sonetnom kalupu, a pogotovo u nekoliko njih različite provenijencije, da­nas gotovo neizostavno znači uključiti se u onu vrstu manirističke književne i intelektualne igre koja, po­luironično – poluozbiljno, pristaje na klišej nihil sub sole novum i u toj sferi, ili po njezinim rubovima, tra­ga za inspirativnim motivima, i tako svoju heterore­ferencijalnu (prikazivačku, svjetotvornu) dimenziju primarno situira u narativno ili lirski već posredova­ne svjetove. Nije neočekivano ni da se spuštanje niz književnopovijesnu vertikalu – i njezino automatsko uklapanje u književnu suvremenost – upire o kanon­ske ljestve pa ni 175 soneta u tom pogledu nisu iznim­ka i otvaraju se čitatelju dvosmislenim pozivanjem na engleskoga barda u jednoj od prvih zučnopojki, posu­đujući iz Shakespeareove zbirke ne samo »gornji broj za naslov« soneta nego i prevladavajuću elizabetinsku formu dobroga dijela ove ustrajno pisane i opsežne zbirke.

(…) Zato glasovi koje u njoj čujemo posjeduju temeljnu dvojnost; s jedne strane, kroz pojedine pjesme ili for­malno nerazdijeljene cikluse razaznajemo mnoštvo raznorodno impostiranih i karakteriziranih visokoin­dividualiziranih lirskih osobnosti koje u svojoj lakšoj varijanti neusiljenom pozom vicmahera simuliraju nonšalanciju i »poluiskorak« spram tradicionalnih poetskih uzusa, kockajući se povremeno i otkliznu­ćem do ruba banalnoga – preko kojega, srećom, iznimno rijetko i prelaze – dok se, s druge strane, na planu cjeline uspostavlja eminentno pjesnički subjekt koji svoju bogatu rešetku, premda fragmentarnu, am­biciozno rasprostire na gotovo sve civilizacijske sfere – ponajprije na onu literarnu – ne bi li ih mapirao i prevrednovao »tihim alatima« poezije još uvijek pisa­ne velikim slovom. Što takva »učena« lirika pritom us­pijeva dobro zabaviti, nasmijati, a katkad i poučiti, pa i dirnuti čitatelja, jedna je od njezinih dodatnih kva­liteta te se nadamo da će 175 soneta ne samo pronaći širu publiku od one koja i dalje, vremenu usprkos, po­seže za versificiranim tekstovima, nego i potvrditi ži­lavost staroga metričko-kompozicijskoga uzorka kao i vrijednost ovladavanja danas već prorijeđenom vje­štinom gradnje stiha, a samim tim i donijeti zasluženo priznanje autoru koji se njome suvereno služi«, stoji između ostalog u  pogovoru knjizi “175 soneta”, koji je napisao Slaven Jurić.

Ukratko, anonimnost autora može nam ne biti draga, biti mrska,  dosadna, napadna, čudna, intrigantan i slično, no jedno je, potvrđeno i ovom trećom zbirkom,  baš potpuno jasno: Sven Adam Ewin piše izvanredno.

“175 soneta” – Biblioteka Podzvizd, glavni urednik Luka Šeput, likovno oblikovanje Marcel Bačić, izvršna urednica Sandra Tribuson, priprema Tehnička priprema Matice hrvatske / Neven Osojnik, tisak Denona  (Zagreb).  Cijena 70 kuna. Izdavač: Matica hrvatska 2018. – www.matica.hr

 

0 0 votes
Article Rating

Related Post

Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Peki
6 years ago

SAE piše prepoznatljivo običnom čovjeku, a izvornost ga doslovno “obasipa” kao kiša plodno tlo kako bi iznikla “hrana za srce i dušu”. I ne samo to, bez imalo iluzije, “anonimac” ne samo da je dio književnog stvaranja, on je stvarnost.