IVAN REPUŠIĆ U KARAJANOVOJ AKADEMIJI

Akademija Karajan vodila je na putovanje u nove sfere pod dirigentskom palicom Ivana Repušića, šefa dirigenta Minhenskog radijskog orkestra i Staatskapelle Weimar.

tekst: Aleksandra Brnetić
foto: Aleksandra Brnetić, Künstler Agentur Seifert, Lena Laine

Repušić u Karajanovoj akademiji?

U Akademiji berlinskih filharmoničara, u onoj obrazovnoj instituciju koju je 1972. osnovao sam Herbert von Karajan, tadašnji im šef dirigent, nazvavši je Orkestarskom akademijom Berlinske filharmonije, Karajan je htio od mladih glazbenika, a uz individualnu i komornu podukusamih članova Berlinske filharmonije, stvoriti izvanredne glazbenike koji će steći i koncertnu rutinu. Trećina današnjih filharmoničara prošla je kroz Akademiju. Polaznicima Akademija organizira i koncerte na kojima izvode glazbu od baroka do avangarde, a dirigiraju im Kirill Petrenko, Sir Simon Rattle, Susanna Mälkki, pa tako prošle subote i – Ivan Repušić.

Ajmo na koncert!

U programskoj knjižici zapisano je da nas tu večer Akademija Karajan vodi na putovanje u nove sfere pod dirigentskom palicom Ivana Repušića, šefa dirigenta Minhenskog radijskog orkestra i Staatskapelle Weimar i da nas čeka putovanje kroz vrijeme i glazbene stilove.

I zaista, krenuli smo sa sinom Johanna Sebastiana Bacha, Johannom Christianom, koji se u Sinfoniji br. 2, u B-duru, op. 18., oprostio od stroge linije barokne kompozicije, uživali u solističkom nastupu Tatu Kauppinena u vickasto-satiričnom Koncertu za violončelo i puhački orkestar Friedricha Gulde s elementima rocka, funka, tirolske polke, cirkuske muzike i u kojem su mlade čelistice i mladi čelisti dali sve od sebe. Sanjarili smo uz Nokturno za solo-violinu, harfu i gudače mladog Arnolda Schönberga s kojim je on poslao posljednji pozdrav kasnom romantizmu. Mémoriale Pierrea Bouleza, – nimalo „lajhte kost“ rekli bi stari Zagrepčani – dočekao nas je poslije stanke prikazujući nove smjerove moderne glazbe. Kraj smo doživjeli s Fantazijom za orkestar Le Bœuf sur le toit op. 58 (Ovan na krovu) Dariusa Milhauda, uz glazbu prepunu revijalne atmosfere.

Publika se u dubko punoj Dvorani za komornu glazbu Berlinske filharmonije s dugotrajnim pljeskom oprostila od mladih glazbenica i glazbenika i njihovog dirigenta Ivana Repušića koji su svi, to se osjećalo u zraku, dali sve od sebe. Koncertu su prisustvovali njemački kancelar Olaf Scholz, hrvatski veleposlanik Gordan Bakota i Marina Perković, drugi tajnik.

Nakon koncerta maestro Repušić je odvojio pet minuta – i to doslovce! – za Hrvatski glas Berlin. Jer pred vratima su stajali čestitari, a njega se očekivalo na primanju koje je priredilo predsjedništvo Karajanove akademije. Akademija je dobrotvorna udruga.

Aleksandra Brnetić (HGB): Maestro, što sTe htjeli postići s programom koji u programskoj knjižici ima naslov „Neue Wege – Ein Abend der Aufbrüche und Stilbrüche*“? Jeste li zadovoljni postignutim?

Ivan Repušić: Vrlo sam zadovoljan! Prije svega, čast je dobiti poziv od takve ustanove kao što je Karajanova akademija. To je najpoznatija akademija za mlade umjetnike koji imaju priliku usavršavati se s najboljim glazbenicima. Mislim da je prije svega čast, a onda je to i jedan poseban osjećaj jer ti mladi imaju posebnu energiju.

To je jedan lijepi program koji smo sastavili s upravom – od Bacha do Gulde preko Bouleza, Schönberga i Milhaudovog „Ovna na krovu“. To je raznolik program i tu se pokazala fleksibilnost i virtuoznost. Ti mladi glazbenici su pokazali veliki talent i ja sam ponosan da sam mogao sudjelovati na tom koncertu i vjerujem da je i publika, a sudeći po reakcijama i ona je bila zadovoljna. To je bila jedna lijepa večer koja je dostojna ovako mladih snaga, mladih zvijezda koje su na dolasku. Ja se radujem zajedno s njima jer ja sam siguran da će oni napraviti velike karijere i da će svirati u najboljim orkestrima s obzirom na njihov potencijal.

A. Brnetić (HGB): Kad Vas opet možemo očekivati u Berlinu za dirigentskim pultom?

I. Repušić: Sad u dvanaestom i u četvrtom mjesecu dolazim u Deutsche Oper u kojoj sam prvi stalni gost dirigent. U prosincu dirigiram Luciu di Lammermoor od Donizettia – u subotu, četrnaestog i u srijedu, osamnaestog, a u travnju, baš za Uskrs, dirigiram Wagnerovog Lohengrina.

A. Brnetić (HGB): A za tri tjedna, 1. prosinca imate u Münchenu, u Prinzregenttheatru, koncertnu izvedbu Paraćeve …

Repušić (upada u riječ): Tako je. Prvog prosinca je još jedan dragulj, jedan biser, jedna antologijska skladba koju ćemo izvesti nakon „Ere s onoga svijeta“ i nakon Hrvatskog glagoljaškog rekvijema od Kuljerića. To će biti Paraćeva Judita povodom 500. godina smrti Marka Marulića i posebno se radujem tom projektu .

A. Brnetić (HGB): Kad sam Vas upitala kad Vas možemo opet očekivati u Berlinu, onda sam ponajprije mislila na Karajanovu akademiju, odnosno na samu Berlinsku filharmoniju.

I. Repušić (odlučnim glasom): Ja sam spreman, ali poziv ne ovisi o meni! Dakle, ja vjerujem da su bili zadovoljni, ali u tom smislu ja vam nemam nikakvog pritiska, već svaku priliku, koju dobijem, nastojim iskoristiti i jednostavno muzicirati sa zadovoljstvom. To su ipak veliki orkestri s kojima ja dirigiram i sada ove nove šefovske funkcije kojem imam i u Leipzigu s Gewandhausorchestrom i sa Staatskapelle Weimar i već s Minhenskim radio-orkestrom, to su zbilja divni orkestri i njima se posebno radujem i to je jedna velika odgovornost i čast, tako da ima dosta posla, a za ove ostale angažmane ćemo vidjeti. Tu ne treba imati pritiske zato jer dirigent mora dirigirati i razmišljati na duge staze, a ne brzo poletjeti pa onda (kratka pauza uz smiješak na ustima): Tko visoko leti (opet pauza), pa autorica ovih redaka nadometne: …nisko pada.

I. Repušić: Da!

A. Brnetić: Hvala Vam lijepa!

Za kraj ovog napisa, htjela bih istaknuti Repušićev nesvakidašnji kulturni i umjetnički potez.

Libreto za Juditu, operu u dva čina, napisao je Frano Parać uz suradnju Tonka Maroevića, a u Minhenu su u Prinzregenttheatru, popularno zvanom Prinze, u ovoj Repušićevoj koncertnoj izvedbi, koja će se i snimiti za Bavarski radio, uz Minhenski radio-orkestar nastupa i Zbor Hrvatske radiotelevizije.

Od osam pjevača šest su – Hrvati, a svi su oni više-manje članovi raznih njemačkih opernih kuća: Evelin Novak, Diana Haller, Annika Schlicht, Matteo Ivan Rašić, Ivan Turšić, Matija Meić, Ivica Čikeš, i Sava Vemić

*Naslov ovog koncerta „Neue Wege – Ein Abend der Aufbrüche und Stilbrüche“ sadrži lijepu igru riječi – Aufbrüche und Stilbrüche koju se nažalost ne može postići u hrvatskom. Stoga autorica ovog napisa predlaže sljedeći prijevod: „Nove staze – večer odlazaka i odmaka od stilskih tradicija“. U novovjekom govoru reklo bi se da se radi o dekonstrukciji stilskih tradicija.

 

0 0 votes
Article Rating

Related Post

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments