U Gradskoj galeriji u Hildenu otvorena izložba akademskog slikara Kristijana Sekulića
Hilden/ U Gradskoj galeriji u Hildenu, gradu u njemačkoj saveznoj državi Sjeverna Rajna-Vestfalija, svečano je, uz nazočnost stotinjak gostiju, otvorena izložba slika Kristijana Sekulića, akademskog slikar hrvatskog podrijetla iz Novoga Sada, Srbija.
Sekulić je predstavljen izložbom naslova: “Izvori europske kulture od Antike do današnjice”.
Izložbu u Gradskoj galeriji otvorila je gradonačelnica Hildena, Birgit Alkenings. Zaželjevši dobrodošlicu Sekulićevim djelima te upoznajući nazočne s njegovim životopisom i likovnim ostvarenjima, izložbama i priznanjima, gradonačelnica Hildena je, između ostalog, rekla:
-S Vama, poštovani gospodine Sekuliću, predstavljamo sada jednog umjetnika, čije teme podsjećaju na antičko doba, na „kolijevku“ civilizacije, a ti motivi su okrenuti Mediteranu. Vaše favorizovane teme su motivi prirode iz regiona Vojvodine u Srbiji. Današnjom izložbom čini grad Hilden jedan daljnji korak u pravcu započetog, obećavajućeg puta susreta s kulturama drugih zemljama. Pošto čarobnim riječima “proglašavam otvorenom ovu izložbu”, zahvaljujem još jednom od srca za kooperaciju i prijateljsku suradnju pri pripremi ove izložbe…Vama gospodine Sekulić želim puno uspjeha s Vašom izložbom u Hildenu u nadi, da ćemo i u godinama pred nama moći realizirati i daljne izložbene projekte, koji ljude različitih kultura spajaju i još više približavaju jedne drugima, ne samo na umjetničkoj razini.
O slikama Kristijana Sekulića iscrpno je, zanimljivo i vrlo pohvalno govorila likovna kritičarka Sibile Garels, rekavši između ostalog:
– Slikar Kristijan Sekulić raspolaže obimnim spektrom tema. Uz njegovu tehniku slikanja pripada i preslojavanje različitih razina slike, uzajamno preplitanje povijesnog značaja, stupnja realnosti i vremenskog mjerenja. Igra s vremenom, umjetnošću i životom se čini kao istovremenost različitih epoha, kao kombinacija vještačkog i stvarnog, kao rasplinjavanje prividnog i realnosti…
Raznolikost motiva je zapanjujuća. On slika krajolike, mitske i religiozne teme, ratne scenarije, podvodne fantazije i pretstavljanje aktova. Istovremeno se uključuje u apstraktne igre forme i boje bespredmetnog slikarstva. Ove slike traže osjećajno i reflektivno posmatranje.
Posebne osobenosti imaju portreti ovog umjetnika. Oni su označeni slobodnom i kombiniranom upotrebljivošću kao portreti starih majstora – Forma „stvari“, pri čemu se posljednji prelijevaju s fizionomijom jedni u druge.
Pogledajmo pretstavljanje digitalnog Anđela, potpuno istrenirano muško tijelo s definiranim mišićima ruku, koje sliče na proteze i s krilima – jedno biomehanoidno mutacijsko biće, lijepo a istovremeno strašno.
Posmatrajmo takođe „Amazonke“. Njeno zamišljeno lice i njihove bogate forme izbijaju iz izmješane obojenosti razine slike, čiji kontrastni tonovi bude osjećaj da je vrtlog prešao u kaos, kod apstraktnih struktura linija i površina koje kruže jedne oko drugih. Dovodi nas do razmišljanja o raspadu Svjetskog poretka.
Pretstavljanje nepoznatog tijela – jedan od najčešćih motiva u skulpturi i slikarstvu – služi pritom, kao slikovita ljepota u svojoj savršenoj proporcionalnosti, da bi se sloboda njenih pokreta i harmonija odnosa jasno videli. „Antara“, „Ljudski san“, „Mladić“ i „Ahilej“ su primjeri za to.
Kod slike „Mladić“ se već na prvi pogled naslućuje držanje i dominantnost odraslog čoveka. Mala slika „Ahileja“ ne prikazuje arogantnog i strašno jakog, groznog, junaka koji divno izgleda, pri borbi za Troju koji doprinosi neopozivo pobjedi, već njegovo beznadežno i tužno bitisanje u podzemlju poslije njegove smrti. Kristijan Sekulić je fasciniran temama antičkih krugova. Spartanske vrline očaravaju umjetnika, kao što to mnogi radovi pokazuju. Njegov pogled u prošlost nas upravo dovodi do pitanja, da li je tada sve bilo bolje?
Kristijan Sekulić je religiozan – katolički nastrojen, kao što nam odaje slika „Balkanski razgovori“. On je radio na renoviranju pravoslavnih i katoličkih crkvi i od 2000. godine nosi titulu „Počasni sakralni slikar“ RK biskupije Đakovačko-Sremske.
Njegova povezanost s prirodom se prikazuje u predstavljanju krajolika. „Kupe kukuruzovine“, „Žitno polje“, „Jesen“, „Pred letnju oluju“ i „Kapija“, svi radovi koji se vide u drugoj prostoriji, odvode nas u krajolike Vojvodine, u njen glavni grad Novi Sad gde je Sekulić rođen i išao u školu. Te slike nam izgledaju kao čežnjivi pogledi na idilično stanje mira i opuštenosti. U vrtlogu Modernog izgleda da se one gube, što nam pokazuje i ciklus „Metropolis“.
Ovdje se umjetnost oprašta od tradicionalne, realne slike svijeta, ovdje se udaljava od stvari, od pogleda. Naslućena silueta grada se rasplinjava u strukture, izgledaju kao apstraktne prizmatične mustre. Ti gradski krajolici se otuđuju, njihov način predstavljanja izgleda zamjenjen stvarima. Umjetnik pokazuje tim tuđim jezikom na anonimnost grada, u kome izgleda da nema prostora za emocije i osjećaje. I pored njihove uzbuđujuće obojenosti izgleda futuristički veliki grad kao namjerno hladan, pokretan samo kinetičkom energijom. Kult za Kristijana Sekulića nije samo razmišljanje snagom simbolike. To nije samo Crveni konj, koji predstavlja simbol ponosa i ljepote, ili Suncokreti, koji nam dočaravaju sunce i život.
Rod Steward je nekada pjevao: „Every picture tells a story“, ova izložba nam priča mnoge priče najrazličitijih vrsta. Umjetnik govori njemački pa sam uvjerena, da će Vam rado odgovarati na pitanja, koja će se kod ove raznovrsnosti radova sigurno pojaviti. Ja želim umjetniku i gradu Hildenu puno uspjeha kod ove izložbe bogate raznovrsnosti, rekla je likovna kritičarka Sibile Garels.
S nekoliko prigodnih rečenica, okupljenima u Gradskoj galeriji u Hildenu obratio se i gost iz Vojvodine, akademski slikar Kristija Sekulić:
– Došao je konačno i ovaj dan, kada se zahvaljujući pomoći dragih prijatelja, danas nalazim ovde kod vas u Hildenu, u meni dragoj Nemačkoj u kojoj po prvi put izlažem svoja umetnička dela. U to ime bih se zahvalio gospođi Dragici Schroeder, gospodji Böme … ( i ostalima koji su zaslužni za realizaciju ovog projekta ). Sudbina je htela da svoju 20-tu samostalnu izložbu realizujem danas ovde kod vas, što me ispunjava radošću i ponosom jer se nalazim u zemlji bogate kulture i tradicije, zemlji koja je temelj zajednice evropskih naroda kroz 20. vek, često pogrešno shvaćene od strane onih koji joj ne misle dobro i koji strahuju od njenog ponovnog uspona jer Nemačka je bila i biće opet temelj zajedništva naroda kontinentalne Evrope.
Ja vam neću dugo pričati jer prednost slikara je da on govori kroz svoje slike – jedna slika jača je od hiljadu reči. Zato slika uz potrebnu zanatsku umešnost mora posedovati snažnu energiju i neophodnu iskrenost, kako bi sama po sebi ostvarila kontakt sa dušama onih koji je posmatraju. Za razliku od mnogih mojih kolega, ja živim od svoje umetnosti, od svog rada preko 20 godina. Slikarstvo za mene nije samo profesionalni način rada, biznis koji zahteva pametno ulaganje sredstava radi postizanja dobiti, već je ono i način života, sudbinski put koji često prolazi kroz zone iracionalnog duhovnog sveta koji je večan, nematerijalan i nepoznat ali koji me napaja potrebnom energijom da istrajem na tom putu i podnesem sve teške i lepe momente, koji čine život sa svim usponima i padovima. Sledeći svoje vizije, poznavanje istorije i opštih tokova evropske civilizacije, predstavljam vam samo mali deo slika kao plod višegodišnjeg rada i razmišljanja na mnoge teme koje su danas posebno aktuelne a koje se tiču izvora evropskih vrednosti, naše civilizacije, istorije, rase, kulture i običaja…
Ja dolazim sa prostora Autonomne Pokrajine Vojvodine, Podunavske regije, koja je vekovima bila granična oblast Habsburške austrijske carevine i Austrougarske. To je vekovno poprište gde su hrišćanski vitezovi branili Evropu od napadačkih otomanskih turaka. Mi smo i dalje tu gde jesmo, ali se naši neprijatelji smenjuju i danas sa istim ciljem, da nas osvoje, i od nas naprave ono što mi nismo.
Zato je i na nama slikarima odgovornost da kroz svoja dela progovorimo o mnogim pitanjima i ukažemo na tokove novijih društvenih događaja o čemu naši političari ne govore iskreno a informativni mediji kriju pravu istinu. Stara latinska poslovica kaže kako je život kratak a umetnost večna ARS LONGA VITA BREVIS – okrenimo se večnim temama u ovim slikama i na trenutak ipak zaboravimo svakodnevne brige jer umetnost mora ostati oaza zdravog razuma i nepomućenog duha, uprkos uticajima iz spoljnjeg sveta. Zato sa osvrtom na našu mitologiju i istoriju, dobro došli u svet potopljene Atlantide, antičkih gradova i zaboravljene civilizacije nordijskih hiperborejaca – visokih ratnika svetle kose i plavih očiju. Dobro došli u prizore iz kruga antičke grčke i rimske civilizacije, muških i ženskih aktova koji prezentuju našu rasu, pejzaža Panonije drevne kolevke civilizacija sa obala Dunava i postreligijskih prikaza digitalnih krilatih bića – anđela tehnološkog doba s urbanim pejzažima metropolisa u svetlosti nove energije, rekao je Kristijan Sekulić.
Oduševljenje izložbom u Hildenu nisu krili ni naši umjetnici Ankica i Ante Karačić iz Iserlohna:
– Za ljubitelje likovne umjetnosti bilo je ovo jedno prekrasno veče. Došli su posjetitelji iz desetak zemalja koji žive u Hildenu i šire.
Pozivu na izložbu su se odazvali i brojni Hrvati koji djeluju u Matici Hrvatskoj za Ruhrgebit. Bio je prisutan predsjednik Josip Marković i dopredsjednica Jadranka Gradac. Matica Hrvatska za Ruhrgebit je i ovoga puta pokazala da je stasala u najvažniju krovnu kulturnu udrugu na području Ruhrgebit, rekao je Ante Karačić koji je zajedno sa suprugom Ankicom i Kristijanom Sekulićem, član likovne udruge CRO ART Subotica.
Izložba Kristijana Sekulića u Gradskoj galeriji u Hildenu na adresi Mittelstrasse 40, ostaje otvorena do 04.11.2014. godine.