PUTEVIMA HODOČAŠĆA

piše: Milan Rajšić

Ići ćeš, vratiti se nećeš u ratu poginuti.

To su riječi proročice Pitije u Delfskom hramu, jednome od prvih hodočasničkih mjesta u svijetu i u čovjekovoj povijesti.

Samo jedan obični mali zarez, i cijelo proročanstvo ima drugačiji smisao.

Hodočastilo se poslije toga posvuda.

Hodao je čovjek do svojih bogova, u visoke himalajske planine u Tibetu ili Nepalu.

Skupljalo se tridesetak milijuna hinduista u Ahmadabadu, kako bi čuli ili vidjeli svoga Boga.

Muslimanima je propisano da ako žele biti dobri vjernici, barem jedanput u životu odu u Meku i dodirnu čudotvorni crni meteorski kamen.

Išao je čovjek u nepoznato, još u mnogoboštvu i tražio svoje bogove.

Jednako u animizmu i animalizmi, jednako u kršćanstvu, budizmu ili zaratrizmu. Jednako u svom neznaboštvu i nihilizmu.

Hodajuci po selima Dogona u afričkoj državi Mali, morao sam dobro paziti gdje ću zakoračiti. Nemoj tamo, to je moj djeda, ne sjedaj na to drvo to je moj ujak, nemoj nagaziti na moju baku…

A ako nagaziš, izvoli platiti. Jednako kao kad se voziš automobilim  pa prekoračiš brzinu ili nemaš zavezan pojas…

Tražili su se i pronalazili znakovi i odgovori.

I tako pet tisuća godina.

Prednjačili su sa hodočašćina, uvijek za nove poduhvate spremni, Europljani.

Jednako na svom kontinentu, kao i u Svetoj zemlji.

Izmišljali su se razlozi, opravdavalo prolivenu krv i tisuće nedužnih.

Došla nova vremena i svi krenuli putem svetog apostola Jakoba, kojega ovdje u Španiji zovu sveti Santiago.

Netko ide iz daleke Estonije, četiri tisuće kilometara daleko, a netko samo par stotina kilometara daleko od svog toplog doma.

Epilog je isti.

Mi svi koji hodamo, znojimo se, mučimo sa žuljevima, samo smo dio tradicije stare tisuću i dvjesto godina i neki vrag nas neodoljivo vuče na taj put.

Nosimo jakobove stapove i  jakobove školjke, a sve u nadi da će i nas Bog prepoznati i razlikovati od onih drugih.

Postao je to veliki posao u kojemu se vrte tisuće i milijuni ljudi i milijuni i milijarde novaca.

Svatko traži svoje mjesto pod suncem, svatko je uvjeren da čini najbolje.

Skoro sve europske i katoličke države imaju svoj nacionalni put u Santiago.

Nažalost ne i Hrvatska, iako su joj usta prepuna katoličanatva.

Hrvatska je zadovoljna i sa Međugorjem, iako isto ni danas, nakon pedeset godina, nije još priznato od katoličke kongregacije za čuda.

I sve to uprkos nedvojbenim tekstovima u Novom zavjetu, koji kroz usta Isusa Krista, govore, da čovjek današnjice, ne treba vjerovati čudima koja se dešavaju u današnje vrijeme, jednako kao i onim ljudima koji liječe u Isusovo ime.

Jedno su lijepe biblijske riječi, a drugo život.

Galicija (španjolska) je za nas Tera incognita i pored Baskije i Katalonije, dio Španjolske, koji nije španjolski.

Česti su u Galiciji pozivi, na odcjepljenje i nezavisnost.

A gdje si bio kad su se stvarale današnje moderne države?

Prije tisuću godina, svatko je imao priliku i mogućnost za nezavisnu državu.

E, što nije bio spreman i sposoban… I što nije imao pametnih…

Danas se Veliki vesele, kada se širom svijeta, a na osnovu prava na nezavisnost, stvaraju nove državice, bolje rečeno feudi, s kojima će Veliki lako izaći na kraj. Ne s jednom Poljskom, Rusijom…

Ali sa državicama koje nisu znale prije tisuću godina, a ne znaju ni danas…?

U Galiciji se govori “galageo” , jezik sličan hrpskom ili srvatskom i to podjednako smeta Franka, španjolske monarhiste i lokalne nacionaliste.

Veseli Portugalce, čijem je jeziku galageo sličan.

Ništa to ne smeta ni Camilo Hose Cela, da dobije Nobelovu nagradu za književnost, pisanu na “hrvatskosrpskom” ili “srpskohrvatskom”.

Obavezno potražiti u gradskoj biblioteci:

*Pascal Duarte i njegovi zločini”

I bez brige. Galicija se neće odcijepiti od Španjolske. Dovoljno je siromašna, za takav korak.

3.3 4 votes
Article Rating

Related Post

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments