Adria-Ensemble Papandopulu za rođendan
tekst: Ana Kirchmayer-Wonnemann
Osnabrück/ Stotinu i desetu obljetnica rođenja, te dvadeset i petu obljetnicu smrti velikoga hrvatskog skladatelja i dirigenta Borisa Papandopula (Honnef na Rajni, 25.veljače1906. – Zagreb, 16.10.1991.) u dva navrata je obilježio i njemački komorni sastav Adria-Ensemble kojem je suosnivač hrvatska violinistica Ana Kirchmayer-Wonnemann.
Svi članovi Adria-Ensemblea stalni su članovi Simfonijskog orkestra Osnabrück (Osnabrücker Symphonieorchester) koji djeluje u kazališnoj kući Theater Osnabrück.
Ove je godine ovo gradsko kazalište po prvi puta organiziralo festival komorne glazbe pod nazivom “Wohnton” (u slobodnom prijevodu Ton koji stanuje) na kojem je sudjelovalo osam komornih sastava: sve redom članovi osnabrüškog simfonijskog orkestra.
Festival se održavao od 16. – 18. rujna 2016. godine i bio osmišljen tako da su posjetitelji i slušatelji Festivala tijekom tri dana mogli čuti svih osam ansambala.
Polusatni koncerti koji su odjeknuli u dnevnim boravcima starogradskih osnabrüških kuća, vila, dvoraca ili kancelarija, te u crkvi (barokni koncert) i u foyer-u kazališta (jazz standardi), bili su podijeljeni u tri promenadne šetnje: Crvenu promenadu – Andante grazioso/Cantabile, Plavu promenadu – Allegro con spirito/Con brio, te Zelenu promenadu – Presto con fuoco/ Presto assai. Svaka od tih promenadnih ruta nudila je četiri polusatna koncerta. Nakon prvog, posjetiteljima svih promenada zajedničkog koncerta barokne glazbe u bivšoj evangeličkoj crkvi (koja danas služi za koncertne događaje) Bergkirche, a na kojem se moglo čuti obou i orgulje (Lukas Brandt oboa i Melanie Ortmann orgulje), publika je po svome izboru, odabirala ‘promenade’.
Zelena promenada prvih pola sata bila je ispunjena ritmom bubnjeva, timpana i udaraljki
(Franz Lorenz, Ingo Rademann i Vincent Vogel), a na drugoj postaji u dnevnom boravku samog intendanta kazališne kuće Osnabrück, dr. Ralfa Waldschmita smjestio se Adria-Ensemble u sastavu
Adrian Wonnemann i Ana Kirchmayer-Wonnemann violine, Mariana Blanc viola, Lavinia Reck violončelo i Matthias Wernecke kontrabas. Uz Andante religioso za gudački kvintet Antonina Dvoraka, Adria-Ensemble je izveo Treći gudački kvartet “Narodni” (iz 1945. god.) hrvatskog velikana Borisa Papandopula.
Ovim je nastupom već treći puta na programu ovog komornog sastava uvršteno djelo hrvatskog skladatelja koji bi, da je još živ, u veljači ove godine bio proslavio svoj 110 rođendan. Svojom moderacijom glazbenici su vodili slušateljstvo kroz polusatne nastupe.
Posjetitelji Zelene promenade su od violinistice Ane Kirchmayer-Wonnemann mogli čuti nove spoznaje o zemlji koju uglavnom poznaju kao destinaciju za provođenje godišnjih odmora;
o hrvatskoj kulturi i hrvatskom folkloru, o Slavoniji (kroz drugi stavak), te o narodnom instrumentu guslama, kojima je Boris Papandopulo posvetio treći stavak svoga hrvatskog narodnog kvarteta.
Cijeli Festivala bio je popraćen njemačkom NDR televizijom, pa je tako i ovdje ostala zabilježena glazbena baština Borisa Papandopula.
Na samu Papandopulovu 25. obljetnicu smrti, 16.listopada 2016. godine u zgradi kazališta Osnabrück, Adria-Ensemble održao je svoj samostalni koncert, na kojem se ponovno mogao čuti maestrov “Narodni” kvartet. Ovaj koncert komorne glazbe Adria-Ensemble započeo je jednim ranim djelom šesnaestogodišnjeg studenta Gustava Mahlera (1860. – 1911.) Stavkom za klavirski kvartet u a-molu, te nakon Papandopulovog Trećeg gudačkog kvarteta završio koncert, koji njemačka kritika opisuje kao “Facettenreich, ungewöhnlich und anspruchsvoll“ (bogat nijansama, neobičan i zahtjevan) još jednim ranim djelom, glamuroznim Klavirskim kvintetom
u f-molu op. 34 Johannesa Brahmsa (1833. – 1897.). Njemački kritičar nije škrt na pohvalama: “...glazbenici su u svakom odsviranom djelu pokazali široko umijeće sviranja; od svjetlucave elegancije do teško dramatičnih pasaža kod Mahlera, preko potpuno drugačijih raspoloženja u Papandopulovom Kvartetu, ispunjenom raznolikošću hrvatskih običaja koje su, pretočeni u neobičnu pomiješanost boja i tonova, članovi ansambla slojevito razgradili i pritom pokazali priznanja vrijednu razliku između melankoličnih i virtuoznih pasaža…Uz dinamičnu interpretaciju Brahmsova Klavirskog kvinteta, veličanstveno odsviranim Finale glazbenici su završili koncert.”
Među slušateljstvom ovih koncerata Adria-Ensemblea bili su svi vodeći kadrovi kazališne kuće Osnabrück: intendant dr.Ralf Waldschmit, šef dirigent Andreas Hotz, prvi kapelmeister Daniel Inbal i drugi kapelmeister An-Hoon Song.
Svi su pokazali oduševljenje i interes za djelima Borisa Papandopula.
http://www.noz.de/lokales/osnabrueck/artikel/775876/fuechse-und-dicke-balken
Gornji tekst je autorski rad Ane Kirchmayer-Wonnemann i kao takav je objavljen i u časopisu “Hrvatsko slovo”.
Urednica
Ane Kirchmayer-Wonnemann je i članica Matice hrvatske za Ruhrsko područje koji nažalost nisam imala prilike i osobno upoznati, ali nadam se da hoću, ali pratim njen rad. Dobro je da postoji internet pa se češće “vidimo” nego što bi to inače bilo moguće. Nadam se da je ona napisala članak. Ako je lijepo piše.